onsdag 17 september 2008

13/9 Höstmarknad på Alsters Herrgård

Jag och min sambo Erik samt hans släktingar var på Alsters Herrgårds höstmarknad i lördags som är en favorit under året. (Det var här Gustav Fröding bodde en liten del att sitt liv.)

I en av bodarna sålde dom choklad. Jag som inte ens gillar mörk eller vit choklad var tvungen att handla. Chokladen finns också att köpa på cafét T i Karlstad.


Vi köpte kantareller på marknaden, jag har tyvärr inga egna ställen i Värmland. Mina ställen finns i småland som min farmor har visat mig. När vi kommer hem blir det smörstekta kantareller med salt på, som äts med en macka.




Ett annat hus sålde ekologiska matprodukter från Värmland.



Inne i huset var det väldigt fint inrett. Jag blev sugen att handla men höll mig.

Det vi handlade var Selmas teblandning (julklapp), vit choklad med hallon på, kantareller, punsch honung, indisk chutney, lantbröd och blå mögelost.





Vi träffade Eriks brorsdotter och hennes mamma Kattis och en bekants hund Anton.





Efter en stund blev jag och Kattis dotter sugna på att leka lite. Herrgården har en naturtrogen lekplats som lockade till skratt.






Erik och jag träffade Eriks barndoms väns fru Lena Olsson, som bor på Alsters Herrgård. Hon berättade om hennes resa till Ecuador med kyrkan. I detta fina hus bor hennes man Fredrik och deras tre barn samt två små kattungar.





........och tre hundar.



Efter höstmarknaden gjorde jag och Erik en gratäng en "Karlsson", ingredienser är: bl.a. potatis och köttfärs. Vi bjöd Eriks föräldrar, (Inger och Sigvard) på söndagslunch. Den var lika god som den ser ut som.



Inga kommentarer: